Aks Arızası Nasıl Anlaşılır?

aks-arizasi-nasil-anlasilir

Aks Arızası Nasıl Anlaşılır?

Titreşimler aks hasarını gösterebilir. Aracın altında alışılmadık bir gürültü, garip lastik sallanması veya bükülmüş bir aksı gösterebilecek yavaş sürüş ve direksiyon eşlik edebilir. Yavaş hızlardaki titreşimler genellikle aksta bir sorun olduğunu gösterir. Aks, titreşime neden olacak kadar hasar görürse, genellikle değiştirilmesi gerekir.

Aks Nedir? Ne İşe Yaramaktadır? Araçlarda Kaç Aks Vardır? Çeşitleri Nelerdir? Arızalar Nasıl Olur? Arızası Nasıl Anlaşılmaktadır?

Aks Nedir?

Halk arasında dingil adıyla da anılan aks, motorlu araçlarda diferansiyel sisteminden çıkan dönme hareketini tekerleklere ileten çelik mildir. Bir diğer deyişle motorun sağladığı gücü ve torku tekerleğe aktaran parçadır.

Aks Ne İşe Yaramaktadır?

Aks, yolcular da dâhil olmak üzere aracın tüm yükünü üstlenir. Ayrıca araç hızlanırken, viraj girişlerinde, viraj çıkışlarında ya da frene basıldığında güvenliği ve konforu sağlamakla yükümlüdür.

Arabalarda Kaç AKS Vardır?

Araçlarımızda sağ ve sol olmak üzere iki tane aks yer almaktadır.

Aksları Ne Oluşturur?

Aksları oluşturan genel aksamlar keçe, rulman ve körüklerdir. Aksların merkezlenmesini sağlayan aks rulmanları, aks kovanında yer alır. Aks keçeleri, aks kovanına monte edilir ve aks kovanı ile aks mili arasındaki yağın sızmasını engeller. Aks körükleri ise aksın iç ve dış bölümünde yer alır. Dışarıdan gelebilecek yabancı maddelerin rulmanlara girmemesini sağlar.

Aks Çeşitleri Nelerdir?

Araçların önden veya arkadan çekişli olmalarına göre akslar farklılık göstermektedir. Yarım Serbest Aks: Bazı otomobillerde, 4x4 modellerin arka akslarında ve kamyonetlerde kullanılır. Araçlarda sıkça kullanılan aks modelidir. Tam Serbest Yüzücü Aks Mili: Diğer aks çeşitleri yükle de ilgiliyken tam serbest yüzücü aks, diferansiyelden gelen dönüş hareketini tekerleğe iletmektedir. Üç Çeyrek Serbest Aks Mili: Uç kısmı konik olan bu aks tipi, tekerleğe cıvatalı olarak kullanılır.

Aks Arızası Nasıl Oluşur?

Akslar ayrıca aracın, yolcularının ve genel yükünün ağırlığını taşımaya yarar. Akslar sert olacak şekilde üretilse de, aşırı yüklenmiş bir araç bazen bir aksı kırabilir. Kötü taşıyıcı rulmanları veya tehlikeli çukurlar aks sorunlarının diğer yaygın nedenleridir. Arızaların bazıları şunlardır… Rulman Bozulması: Genellikle dışarıdan gelen darbeler sonucunda oluşur. Bununla birlikte rulmanların üzerinde zamanla oluşabilecek aşınmalar da bozulmaya sebep olabilir. Aşırı Yük: Akslar ayrıca aracın, yolcularının ve genel yükünün ağırlığını taşımaya yarar. Akslar sert olacak şekilde üretilse de, aşırı yüklenmiş bir araç bazen bir aksı kırabilir. Keçe Deformasyonu: Aks keçesinin deforme olmasıdır. Darbeye Bağlı: Sürüş esnasında tekerlekleri çevirdiğimiz yönde aks hizasına veya o kısma gelebilecek kaya, odun vb. cisimlere çarpmaktan kaçınmak gerekmektedir.

Aks Arızası Nasıl Anlaşılır?

Titreşimler aks hasarını gösterebilir. Aracın altında alışılmadık bir gürültü, garip lastik sallanması veya bükülmüş bir aksı gösterebilecek yavaş sürüş ve direksiyon eşlik edebilir. Yavaş hızlardaki titreşimler genellikle aksta bir sorun olduğunu gösterir. Aks, titreşime neden olacak kadar hasar görürse, genellikle değiştirilmesi gerekir.


Daha Fazla İçerik